Isnin, 30 Jun 2014

Latih anak-anak berpuasa

Anak-anak yang belum baligh tidak wajib berpuasa. Tidak boleh juga memaksa mereka berpuasa secara kekerasan. Pun begitu mereka wajar dilatih berpuasa. Ia akan menjadikan mereka terbiasa dengan ibadah dan turut bersama merasai serta menghormati suasana Ramadan.
Dalam riwayat al-Imam Muslim, sahabiyyah Nabi Rubaiyi' bint Mu'awwiz menceritakan bagaimana mereka pada zaman itu melatih anak-anak mereka berpuasa, antara yang beliau sebutkan:
وَنَصْنَعُ لَهُم...ُ اللُّعْبَةَ مِنَ الْعِهْنِ فَنَذْهَبُ بِهِ مَعَنَا فَإِذَا سَأَلُونَا الطَّعَامَ أَعْطَيْنَاهُمُ اللُّعْبَةَ تُلْهِيهِمْ حَتَّى يُتِمُّوا صَوْمَهُمْ
(Kami buat untuk mereka mainan daripada bulu. Kami bawa bersama kami. Apabila anak-anak meminta makanan kami berikan mereka mainan tersebut untuk melupakan mereka (makanan) sehingga mereka menyempurnakan puasa"

Maka, ibubapa boleh memberikan apa-apa mainan yang boleh membantu anak-anak mengurangkan perasaan lapar sehingga menyempurnakan puasa. Hal ini telah dicontohi oleh para sahabat Nabi s.a.w.
Apapun, biarlah mereka menghayati puasa dengan tarbiyah yang baik dan penuh kasih sayang dari ibubapa yang beriman.

Tiada ulasan: