Selasa, 24 Jun 2014

Islam Kembali Asing?

Daripada Abu Hurairah RA.
Nabi SAW bersabda bermaksud :“Islam itu bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Dan ia akan kembali dipandang ganjil sebagaimana ia bermula. Maka beruntunglah orang-orang yang dipandang ganjil (kerana Islamnya mereka)”
( Hadith Riwayat Muslim )

Islam bermula dengan keadaan asing di mana ketika Nabi Muhammad SAW. menyampaikan ajarannya, tiada manusia pun yang mengetahui mengenai Islam sehinggalah berkembangnya Islam, namun Islam dapat disebarkan sehingga ke hari ini sekalipun di dalam keadaan asing.
Benarlah. Sesungguhnya bermula datangnya Islam dianggap asing (aneh) dan akan datang kembali asing. Namun berbahagialah orang-orang asing itu. Para sahabat bertanya kepada Rasulullah Saw, “Ya Rasulullah, apa yang dimaksud orang asing (pelik) itu?” Lalu Rasulullah menjawab, “Orang yang melakukan kebaikan-kebaikan di saat orang-orang melakukan kerosakan.”
(HR. Muslim)

Orang asing sering diertikan sebagai suatu golongan yang tidak mengikut perkembangan dunia sekitar, meskipun sikap yang diambil itu adalah benar. Hanya kerana tidak ingin dianggap sebagai seseorang yang asing, maka seseorang itupun akan berusaha beradaptasi dengan dunia sekitarnya meskipun dengan cara yang tidak dibenarkan oleh agama. Padahal menjadi asing (pelik) di mata orang lain tidak menurunkan tingkat darjat seseorang di hadapan Allah SWT. Oleh kerana itu, beradaptasilah dengan cara-cara yang dibenarkan oleh syariat Islam yang sesuai dengan tuntunan Rasulullah SAW.

Kadang kala seseorang itu malu untuk membawa akhlak islam di dalam dirinya hanya kerana takut digelar ketinggalan zaman.ketahuilah bahawa ajaran islam itu relevan untuk semua zaman baik zaman dahulu mahupun zaman sekarang.Islam itu adalah agama yang benar.Pernah berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w ketika hari pertama Umar Al-Khattab memeluk agama Islam belia bertanyakan kepada baginda Nabi s.a.w :

"Ya Rasulullah,adakah agama yang engkau bawa ini benar?"

Jawab Baginda: "Ya"

Berkatalah Umar r.a "Jika begitu mari ikut aku,kita bersolat di ka'abah"

Ini membuktikan bahawa,jika sesuatu itu benar mengap kita perlu khuatir akan dihina,dicaci dan dipulaukan orang dan seandainya 'Ya' sekalipun kita tidak rugi apa-apa melainkan mereka yang menolaklah akan rugi di akhirat nanti.
Wallahu'alam...

Tiada ulasan: