Jumaat, 16 Januari 2015

KONSEP MALU DALAM ISLAM

Riwayat: al-Bukhari dan Muslim Hadith:
Daripada Ibn Umar RA bahawasanya Rasulullah SAW melalui seorang lelaki daripada golongan Ansar yang sedang menasihati saudaranya tentang malu (yang keterlaluan), lalu Baginda SAW bersabda, “Biarkanlah dia (dengan perasaan malunya), kerana malu ini sebahagian daripada iman.”

Huraian Hadith:

1. Hadith menunjukkan kelebihan sifat malu, sifat malu adalah antara kesempurnaan iman, kerana sifat malu menghalang seseorang daripada melakukan maksiat, dan mendorongnya melakukan taat dan ibadat.
2. Malu adalah semulajadi (fitrah) dalam diri manusia, ianya boleh diasuh dan boleh dididik supaya sesuai dengan tuntutan syarak.
3. Islam menyuruh umatnya bersifat pemalu kerana malu itu sebahagian daripada iman.
Pencerahan:
Bagaimanakah cara menumbuhkan rasa malu kepada Allah?
1. Ingatlah kurniaan Allah SWT.
Kadangkala Allah merahmati hamba-Nya dengan mengirimkan ilham ke dalam hati yang terdetik secara tiba-tiba. Pernahkah kita rasai kurniaan Allah itu semakin banyak dilimpah seiring dengan semakin tebalnya buku catatan dosa yang kita lakukan?
Mengapa Allah membalas dosa itu dengan rezeki yang semakin banyak, pujian manusia yang semakin melambungkan nama, jawatan yang semakin kukuh, kehidupan yang meningkat sejahtera padahal dosa yang dibuat berganda-ganda banyaknya?
Orang-orang yang mendapat keuntungan dunia hendaklah selalu mengingati firman Allah Taala yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan.”
(Surah Hud ayat 15-16)

Ayat inilah yang menyebabkan Amirul Mukminin Muawiyah bin Abu Sufyan RA menyungkurkan mukanya ke tanah lalu beliau menangis saat menghadapi sakaratul maut sambil mengulang-ulangi bacaan ayat ini.
Mengapa Allah tidak terus menyiksa manusia pada kali pertama dia mengulangi dosanya, lalu dicabut rezeki dan keberuntungan dari hidupnya, ditimpa musibah dan diazab secara langsung tanpa bertangguh-tangguh? Maha Suci Allah yang sentiasa memberi peluang untuk manusia mengingati kurniaan-Nya. Dialah Allah yang melimpahkan nikmat supaya mereka bersyukur dan kembali pulang, Dia menangguhkan siksa kerana sayang kepada kita sedangkanl orang yang berdekatan dengan kita terkena bala dan musibah.
Fikirkanlah ilham yang hadir dalam hati. Belumkah lagi muncul hati yang malu milik hamba Allah yang beruntung ini?
Aisyah RA pernah bertanya kepada Rasulullah SAW, mengapa beliau melakukan solat malam sehingga kaki baginda bengkak sedangkan Allah Taala telah mensucikan dirinya? Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak bolehkan aku menjadi hamba yang bersyukur kepada Tuhanku?” (Hadis riwayat al-Bukhari)
2. Telitilah aib diri.
Ada seorang hamba yang berangan-angan masuk syurga dengan membawa sembahyang yang dilakukan dengan lalai hingga habis waktu, puasa yang perisainya dikoyakkan dengan dengki, pertengkaran dan perbuatan keji, Haji yang dilakukannya tanpa reda dan hilang sabar, kering ilmu dan kosong amal.
Dia mahu mengetuk pintu syurga dengan tangannya yang berlumuran darah kerana mengambil hak saudaranya, menjerit minta diizinkan masuk padahal mulutnya masih berbau bangkai mayat saudaranya yang diumpat, matanya mengintai-intai taman syurga tapi kabur oleh gelapnya bayang-bayang zina mata yang pernah dilakukannya ketika melayari web lucah, sms mesra dan jenayah seksual yang ditatapi setiap hari.
Kalau tidak juga rasa malu melihat kekotoran diri, sekurang-kurangnya malulah bila melakukannya secara terang-terangan. Apa akan jadi dengan dunia ini apabila semua manusia berbuat maksiat secara terbuka dan tiada seorangpun memiliki rasa malu melakukannya. Rosaklah masyarakat yang tenggelam dalam kebatilan apabila tiada yang menegakkan amar makruf nahi munkar di tengah-tengah mereka.
Kemaksiatan dan kejahatan manusia yang berakhir dengan kehancuran, semuanya bermula dari hilangnya rasa malu, sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya jika Allah mahu menghancurkan seorang hamba-Nya, pasti Dia mencabut rasa malu dalam dirinya, jika telah dicabut rasa malu, maka kamu tidak akan menjumpainya melainkan orang itu membenci dan dibenci.
Apabila kamu tidak menjumpainya kecuali ia membenci dan dibenci, dicabutlah rasa amanah darinya, maka jika dicabut rasa amanah, kamu tidak menjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianat kemudian jika kamu tidak menjumpainya kecuali ia khianat dan mengkhianat, dicabutlah kasih sayang darinya, jika kasih sayang dicabut maka kamu tidak menjumpainya melainkan ia dikutuk dan dilaknat, akhirnya dicabutlah ikatan keislaman darinya”
(Hadis riwayat Ibnu Majah)

3. Lihatlah iman dan amal orang lain.
Apabila seorang hamba merasa dirinya berada di bawah titik paling rendah dalam kadar hitungan imannya, hendaklah ia melihat kepada ketinggian iman orang lain di sekelilingnya. Perhatikanlah hamba-hamba Allah yang kusyuk berdoa sambil menangis, walaupun hati ini keras tak tembus dengan tangisan tetapi sekurang-kurangnya kita mahu menangisi diri sendiri kerana tidak boleh menangis. Betapa malunya membandingkan kejahilan diri kita dengan para ulama, kemalasan kita dengan orang yang ihsan, riyak yang terpalit di hati ini bandingkanlah dengan sifat ikhlas yang menghiasi jiwa orang lain.
Orang kaya yang bersedekah satu gantang berasa malu melihat orang miskin boleh bersedekah sepuluh kali ganda daripadanya. Semua orang mukmin yang mulia akhlak dan kuat ibadatnya serta luas kefahaman ilmunya menjadi teladan untuk kita. Pandanglah mereka dengan penghormatan dan kemuliaan dan segera bandingkan dengan diri sendiri, di manakah silapnya diri kita yang tidak setaraf iman dengan mereka. Jika mereka umpama bintang-gemintang kita pula hanya lilin kerdil yang kerjanya hanya membakar diri saja.
Di antara orang yang malu dengan yang tak tahu malu, amat jauh beza pada pandangan manusia apatah lagi jika Allah Taala yang memandangnya.

Tiada ulasan: